2018. június 10., vasárnap

Csodás anyanyelvünk

Sziasztok Fecnikukkolók!

Nem is olyan régen részt vettem egy online novella pályázatban. A Jiraiya Tolla pályázatra beküldött írásomat elolvashatjátok a Csillagtörténetet oldalon, ha IDE kattintotok, vagy akár megleshetitek a pályázat otthonául szolgáló weboldalon is, ha IDE kattintotok.


Emilly, a pályázat egyik szülőanyja hívott meg erre a kihívásra, és amint elolvastam a feladatot, máris tudtam, hogy nekem erre bizony alkotnom kell majd. A lényege az volt, hogy adottak voltak "kulcsok", vagyis három kifejezés, amik közül választani lehetett. A választott kulcsban szereplő kifejezéseknek mindenképpen szerepelnie kellett a kész műben.

Amikor kiválasztottam a saját kulcsomat, még nem volt teljes a kép, hogy pontosan milyen történetet fogok rá alkotni. Kellett hagynom magamnak pár hetet, hogy megérjen bennem a megfelelő gondolat. Abban a pár hétben azonban kíváncsi lettem. Az oké, hogy én valamilyen sztorit kreálok majd a három egyszerű, hétköznapinak tűnő szó köré, de vajon mit jelentenek ezek mások számára?

Így hát, megkerestem pár barátot, családtagot és megkértem őket, hogy mondják ki az első szót, ami beugrott nekik ezeket a kifejezéseket hallva. Ők persze csak pislogtak, hogy mi a fenét is művelek, számomra azonban jóval viccesebb volt ez a kis a játék. Az eredmény pedig engem teljesen meglepett, úgyhogy gondoltam megosztom veletek.

Csodálatos, hogy milyen színes az anyanyelvünk!



Az általam választott kulcs a hetes volt, amely a következő szavakat rejtette:

hajó
kockacukor
zsebkendő

Láthatjátok, hogy valóban nagyon hétköznapi kifejezésekről van szó. A kockacukor szót mondjuk fogalmam sincs, mikor használtam utoljára, de a többit meglehetősen gyakran. :D

A megkérdezettek pedig a következő válaszokat adták a feltett kérdésemre:

Hajó
  • Víz - Ezt mondták a legtöbben (összesen öten), és talán ez nem is olyan meglepő.
  • Tenger - Ezt három fő mondta.
  • Nyár - Erre is három fő asszociált, és ez már kissé meglepett, mert én például nem ezzel kötöttem volna össze a hajót elsőre.
  • Utazás - Két személytől kaptam ezt a választ.
  • Kikötő - Egy fő mondta ezt a szót. Én például azt hittem, ez sokkal több embernek fog eszébe jutni.
  • Óceán - Egy fő mondta szintén. A tengertől már csak egy lépésnyire volt, hogy eljussunk idáig, tehát ez nem volt annyira meglepő. Az érdekes talán inkább az, hogy mennyivel előbb eszébe jut az embernek a tenger kifejezés, mint az óceán.
  • Búvárkodás - Egy fő mondta, de tudtommal ő valóban búvárkodik is, így talán ebben az esetben ez is közrejátszott. 
  • Tengerész - Egy embertől kaptam ezt a választ, és mivel az általam írt novellában is szerepet kapnak a tengerészek, ezért ez különösen megmosolyogtatott.
  • Hazatérés - Ez a kedvencem. Szintén egy személy mondta, de hát le a kalappal előttem. Milyen gyönyörű szó is! 
Kockacukor
  • Kávé - Nyolc fő vágta rá ezt a választ. A legviccesebb, hogy még az a személy is erre asszociált, aki nem is iszik kávét! :D
  • Édes - Ezt a szót négy személy mondta. Én azt hittem, ez lesz a befutó nyertes egyébként, és ehhez képest a kávé szó nyomába sem érhetett.
  • Tea - Ezt két fő említette meg. Várható volt, hogy ha a kávésok felbukkannak, akkor ott lihegnek a nyomukban a teások is.
  • Édesség - Ez csupán egy hajszálnyival tér el az édes kifejezéstől, mégis valahogy idegen számomra, mert erről a szóról nekem egy tábla csokoládé ugrik be. :D Egy fő mondta ezt a kifejezést.
  • Citrom - Na, most komolyan?! Itt dobtam egy hátast, mert erre álmomban sem gondoltam volna, pedig ha belegondolunk nem rossz párosítás a kettő. Lehet épp tequilát ivott előtte az illető, nem tudom, de más tippem nincs, hogy miért pont ez ugrott be neki. xD
  • Fúj - Egy nem túl édesszájú barátomtól kaptam ezt a hozzáfűznivalót. :D
  • Fehér - Ami igaz, az igaz! Nem kombinálta túl ezt a kérdést az egyik ismerősöm.
  •  - Egyetlen személy asszociált arra, amire én is egyből. Bár nyilván a novellámba már nem igazán fért bele egy ló, így máshogy csempésztem bele ezt a kifejezést.
Zsebkendő
  • Nátha - Késő téli, kora tavaszi időszak volt, amikor feltettem ezeket a kérdéseket, és a hideg, nyirkos időjárás miatt akkor sokakat érintett ez a betegség, szóval azon lepődtem volna meg, ha nem ez a kifejezés lesz a nyertes. Hozzáteszem az talán még egy érdekes kérdés lehet, hogy most, nyáron vajon ugyanerre gondolnának az emberek? Öt főtől kaptam ezt a választ egyébként.
  • Takony - Fej-fej mellett halad a náthával, mert ezt is öten mondták. Az előbb leírt magyarázatot ide is remekül passzol.
  • Sírás - Hát, igen, nekem is ez a szó jut eszembe egyébként. Én képes vagyok egy aranyos reklámon is pityeregni egy kicsit, szóval ez a részemről aligha meglepő. Egy fő értett velem egyet.
  • Könny - A sírás után nem meglepő, hogy erre is gondolt egy személy. Engem csak újra és újra elképeszt, hogy egyébként milyen csodálatos szó is ez. Pedig szomorúság jut róla az embernek először eszébe, de mégis nagyon szépnek találom. 
  • Influenza - Szintén egy embertől hallottam ezt vissza. Azt hiszem, ő kicsit durvább betegségben szenvedett, mint a nátha... :D
  • Betegség - És ha már betegség, akkor tessék, konkrétan erre is gondolt egy valaki.
  • Undi - Azt hiszem itt már tovább gondolta a dolgot a megkérdezett fél. Szerintem nem a zsebkendőt gondolja undorítónak, hanem a belekerülő dolgokat... :D
  • Soha nincs nálam! - Ez a kedvencem, mert klasszikus. Soha, de soha nincs egyetlen zsebkendő sem a táskámban, amikor igazán kellene. Máskor pedig nem találom meg a lakáskulcsomat a zsepi tenger alatt. xD

Nos, ezeket a kifejezéseket gyűjtöttem össze. Tizennyolc személyt kérdeztem meg, mégis sokkal többféle választ kaptam, mint amire számítottam. Ezek után kíváncsi vagyok, hogy vajon hány szóval bővülne a lista, ha kétszer, háromszor ennyi emberrel beszéltem volna erről.

Nektek mi jut eszetekbe a három szóról? Mi az első, ami beugrott, amikor megláttátok ezeket?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése